A Múzsa hangja:

Akinek művészet az élete, annak az élete művészet.” (J. S. Bach)

2017. február 20., hétfő

Rítus




Bónyai Barbara:

Rítus

„HOL A SZÍNPAD: KINT-E VAGY BENT?”


festmény sorozat

2016





Melpomené tragikus -Thaleia komikus maszkpárjának nó színházi analógiája

akril, vászon, A3






Thaleia komikus maszkjának nó színházi analógiája

akril, vászon, A3





Melpomené tragikus maszkjának nó színházi analógiája

akril, vászon, A3





Ji Csing: 1. Csien. A TEREMTŐ, az ég, az Atya. 

A fényteli, tevékeny, szilárd szellemi Yang őserő, az idő és a tartam hatalma. 
Mozgásként ragadható meg. Az istenség teremtő létesítőerejét, aktivitását fejezi ki. 
Igazságos, bölcs uralkodó és rendteremtő.

C.G. Jung archetípus: URALKODÓ ATYA, TEREMTŐ ISTEN, BÖLCS ÖREG.
Nó maszk analógia: OKINA, ASAKURAJIRO

Commedia dell’arte karakter:
MAGNIFICO - A társadalmi ranglétra feje, sasként tekint le mindenkire. Öreg, zsugori, arisztokratikus
és kéjenc mester figura.
PANTALLONE - Pénzéhes, öntelt, beképzelt, kéjsóvár kereskedő, egy fogatlan, pletykás bajkeverő 
mester figura. 

akril, vászon, 100x50 cm







Ji Csing: 2. Kun. A BEFOGADÓ, a föld, az Anya. 

A Yin árnyékos, lágy, befogadó ősereje. Önátadó őstípus. A térbeli valóságot jelöli 
a Teremtő szellemi potenciáljával szemben. Ő táplálja az összes lényt, 
mindent széppé és nagyszerűvé formál.

C.G. Jung archetípus: A NAGY ANYA, GONDOZÓ FÖLDANYA.
Nó maszk analógia: UBA

Commedia dell’arte karakter:
SIGNORA - Szép, túlcicomázott, számító és kemény szívű úrhölgy. Általában Pantallone félrelépő,
fehérmájú felesége, de lehet kurtizán is. Eltúlzott, széles gesztusokkal beszél, túl sok rajta az 
ékszer, a divatos ruha, a haj, a smink, de mindig többet akar. Szexuális étvágya is 
kielégíthetetlenül nagy. Más nőkkel rivalizál. Capitano-val évődik.
LA RUFFIANA - Kerítőnő, vagy örömlány. Gyakorta Pantallone szeretőjeként jelenik meg.
BOSZORKÁNY - A természetfeletti női erőket megszemélyesítő misztikus és mágikus hatalommal 
bíró jósnő, vagy öregasszony.

akril, vászon, 100x50 cm







Ji Csing: 51. Csen. A GERJESZTŐ, a mennydörgés, a Legidősebb Fiú. 

Oly heves, erős és hatalmas mozgás, mely megrázkódtatást kelt. A föld belsejében
rejtőző Isten színrelépése, ami istenfélelmet kelt, mely biztosítja, hogy öröm 
és derű kövesse az ijedelmet és a rettegést. A tudat és a szív önvizsgálatának 
folyamata is e megrázkódtatásból fakad.

C.G. Jung archetípus: UDVARI BOLOND, HŐS.
Nó maszk analógia: HEITA, KANTANOTOKO, KASHIKI

Commedia dell’arte karakter:
CAPITANO - Szájhős és macsó kalandor, utazó, aki mindig csábítani próbál, de mindig felsül. 
Hősködő, de gyáva szolga karakter.
BRIGHELLA - Agyafúrt, találékony tréfamester. Hazudozó, élveteg, iszákos, kötözködő, 
akadékoskodó, szőrszálhasogató, rafinált, számító, ravasz és eszes paraszt szolga.
ZANNI - Szerencsétlenkedő, idétlen, szószátyár, csökött agyú, indiszkrét, pletykás, kíváncsiskodó, 
leskelődő és lábatlankodó, ügyetlen és ostoba és buta szolga típus.

akril, vászon, 100x50 cm







Ji Csing: 57. Szun. A SZELÍD, a szél, a fa, a Legidősebb Leány. 

Szelídség, mely mindenhova behatol, mint a szél, vagy a fa a gyökereivel. Az 
ítélőerő átható tisztasága ez, mely megsemmisíti a sötét gondolatokat. Lassú, 
szakadatlan, tartós befolyás, állhatatosság, kitartás.

C.G. Jung archetípus: BŰVÉSZ.
Nó maszk analógia: MANBI

Commedia dell’arte karakter:
LA DOTTORE - Tudálékos okoskodó kéjenc. Orvos, vagy jogász, iszákos troll, aki habár mindig, 
mindent tud, de soha semmit nem ért. Női és férfi formában is meg szokták jeleníteni, általában az 
egyik szerelmes főszereplő valamelyik szülője.

akril, vászon, 100x50 cm






Ji Csing: 29. Kan. A MÉLYSÉG, a víz, a Középső Fiú. 

A víz a földön állandó mozgásban van és ez indít növekedésnek minden földi életet.
A szív, a testbe zárt lélek, a sötétség mélyén rejtőző értelem, világosság és az 
ismétlődő veszély szimbóluma. Hűség saját lényegéhez a veszélyek közepette is, 
önuralom.és következetesség által.

C.G. Jung archetípus: LÁZADÓ ÖRDÖG, FELFEDEZŐ, KUTATÓ ANIMA.
Nó maszk analógia: KAWAZU, SYUNKAN, SHITADASHIJIDO

Commedia dell’arte karakter:
LELIO, INNAMORATI, AMOROSO, SZERELMES - A férfi főszereplő. Ő és a női főszereplő nem 
viselnek maszkot. Ő a hősszerelmes ifjú nemes úrfi, aki hatalmas taglejtéssel gesztikulál és akit 
mindig a Dámával akarnak vagy összehozni, vagy szétválasztani.

akril, vászon, 100x50 cm






Ji Csing: 30. Li. A KAPASZKODÓ, a tűz, a Középső Leány. 

Függés, kötődés. Nincs meghatározott alakja, úgy mint a tűznek. A természetet 
mutatja, annak átszellemült állapotában. Engedelmesség és alkalmazkodás. Ha az 
ember ápolja magában ezeket a tulajdonságokat, akkor él nélküli tisztaságra tesz 
szert és megleli helyét a világban, félretéve reményt és rettegést.

C.G. Jung archetípus: SZERETŐ.
Nó maszk analógia: MAGOJIRO, WAKAONNA

Commedia dell’arte karakter:
ISABELLA, PRIMA DONNA, INNAMORATA, AMOROSI, SZERELMES - A női főszereplő. Ő és a 
férfi főszereplő nem viselnek maszkot. Divatos arisztokrata hölgy, dáma. Csinos, bájos, de 
nárcisztikus szépelgő és modoros pózer is. A szerelmes férfi főszereplő párja, akivel mindenki 
vagy összehozni, vagy szétválasztani akarja.

akril, vászon, 100x50 cm






Ji Csing: 52. Ken. A NYUGVÁS, a hegy, a Legkisebb Fiú. 

A szív nyugalomban tartása. Minden mozgás vége és kezdete. Jelen pillanatban élő
éber figyelem és pártatlan objektivitás. Állandó, szilárd tartás, belső 
összeszedettség. A valódi nyugalom az, amikor az ember nyugton marad, amikor 
az idő nyugvást kíván, s cselekszik, amikor eljön a cselekvés ideje. Így a nyugalom 
és a mozgás összhangba kerül az idő kívánalmaival, s ez az életnek világosságot 
kölcsönöz.

C.G. Jung archetípus: AZ ÁRTATLAN GYERMEK.
Nó maszk analógia: JYUROKU, CHUJYO

Commedia dell’arte karakter:
PIERROT - Ostoba, melankolikus és széplelkű ifjú, aki mindig a reménytelen szerelemtől 
tragikomikusan szenved.
HARLEKIN - Vidám, naív, gyámoltalan parasztlegény, akit könnyen rá lehet venni a csínytevésre,
malackodásra. Logikátlan, ösztönös, boldog, vidám, vicces, fáradhatatlan, fürge és pajzán 
szolga karakter.

akril, vászon, 100x50 cm





Ji Csing: 58. Tuj. A DERŰS, a tó, a Legkisebb Leány. 

Valódi öröm, mely belső szilárdságon, kitartáson és erőn alapul, kifelé ugyanakkor 
lágyan és szelíden lép fel. A szívben lakozó igazság, mely kedvességgel érvényesül.
Ezzel a hozzáállással az ember helyes hozzáállásra tesz szert Istennel és 
emberekkel szemben és ezen keresztül lehet hatást kifejteni a világra.

C.G. Jung archetípus: ÁRVA ANIMUS.
Nó maszk analógia: KOOMOTE

Commedia dell’arte karakter:
COLUMBINA - Kedves, okos, ravasz, agyafúrt szolgálólány. A szerelmesek segítője és 
összeboronálója, a dáma szobalánya. Minden szál nála fut össze, ő látja át a történéseket, mindent 
tud és mindenkit manipulál. Táncoslábú és eltúlzottan, modorosan affektál.

akril, vászon, 100x50 cm






Misshaku Kongō Dharma őrző

Missaku Kongó , más néven Agjó  "a"-forma, általános megnevezése az aum szoborpárok nyitott 
szájú tagjának), jelképe az erőszaknak: ő forgatja a vajra ütőt/bunkót (egy gyémántfejű ütő, 
villám bot vagy nap jelkép) és a fogait vicsorgatja. A száját úgy ábrázolják, hogy az „ah” hang 
kiejtésének megfeleljen, ami az "Agjó" névváltozatának kialakulásához vezetett.

akril, vászon, 100x50 cm






Naraen Kongō Dharma őrző

A Kongó rikisi, vagy Nió két haragvó és izmos védelmezője Buddhának. Naraen Kongó, más néven
Ungjó  "um"-forma, általános kifejezése a csukott-szájú ábrázolásnaknak az aum párból) japánul, 
pusztakézzel vagy karddal hadonászva szokták ábrázolni. A rejtett erőt szimbolizálja, a száját 
szorosan zárva tartva. A száját úgy formálják, hogy a "hū" vagy "Un" hangot formálja, ami miatt a 
másik nevét az "Ungyō"-t kapta.

akril, vászon, 100x50 cm








A kiállítás meghívója itt.









1 megjegyzés: